Det nærmer seg en rekke feriedager, og mange skal ut på tur, enten det er i Norge eller utenlands. Men hva er egentlig lurt å tenke på før du drar hjemmefra? Og hva bør du tenke på underveis i reisen? Les Handelsbankens tips for en trygg og behagelig reise.
Husk at du også kan betale med Apple Pay, Samsung Pay og Garmin Pay. Er du uheldig og mister kortene dine på reisen, kan du bestille nytt kort som umiddelbart er klart i den digitale lommeboken.
Les mer om mobile betalinger.
Dersom du ikke har mulighet til å bruke mobile betalinger, er det lurt å ha med seg to kort på reisen. Slik har du en reserveløsning i tilfelle et av kortene blir borte. Sørg for å holde de kortene adskilt, slik at du alltid har et ekstra tilgjengelig – for eksempel ved å la et ligge i safen på hotellrommet.
Et ekstra kort er også fint å ha dersom du er uheldig å mister eller blir frastjålet mobilen på reisen, slik at du ikke bare har kortene dine digitalt.
Med A+ Platinum kredittkort kan du gjøre reisen mer komfortabel med LoungeKey. Med Platinum-kortet har du tilgang til over 1400 flyplasslounger over hele verden, og i Norge har du bant annet tilgang til OSL Lounge Utland på Gardermoen. Du kommer gratis inn, og de fleste loungene tilbyr mat og drikke.
Les mer om fordelene med Platinum A+ kredittkort
Priseksempel Platinum A+:
Eff. rente 17,17 %, kr 90 000 o/12 mnd, kostnad kr 7 801. Totalt kr 97 801.
Handler du i butikker eller betaler på restaurant, og får muligheten til å velge mellom lokal valuta eller norske kroner, er vår klare anbefaling at du velger å betale i lokal valuta. Er du for eksempel i USA, bør du velge å betale i amerikanske dollar fremfor norske kroner. Som hovedregel gir lokal valuta deg en betydelig bedre vekslingskurs, og du sparer i de fleste tilfeller noen kroner på å ikke velge norske kroner.
I mobilbanken kan du sperre kort, bestille nye kort, bruke valutakalkulator, få oversikt over valutakurser, overføre mellom kontoer og justere regionsperre – i tillegg til mye mer. Det gjør det enkelt for deg å gjøre endringer dersom du har behov for det under reisen.
Da må du sørge for å sperre kortet ditt umiddelbart. Du kan sperre og bestille nye kort i mobilappen, nettbanken eller ved å ringe til Support24 på 22 39 77 00.
Support24 hjelper deg døgnet rundt med spørsmål om nettbank, mobilbank, BankID, pålogging og bankkort. Ring oss på 22 39 70 00.